צדק חברתי ומבקריו

צדק חברתי. מי מהפוליטיקאים לא התקשט בצמד המילים, כוכבות אופנת קיץ 2011? איך מעיזים חלק מהאנשים להתנגד לצדק החברתי ואף להגיד שהוא לא מוסרי? בקטע הבא נעשה ניסיון להסביר את המושג ואת הביקורת.

רבים טוענים שעל החברה לפעול לקידום הצדק חברתי ולדאוג יותר לעניים. במקרים מסוימים הם מתכוונים שעלינו להשקיע מזמננו ומכספנו לנזקקים, אך לרוב הכוונה היא שהממשלה תפעל בדרכים שונות המנסות לעזור לעניים. כצפוי, המועמדים מוכנים להבטיח שיפעלו למען הצדק החברתי בתמורה להצבעה ואפילו נלחמים בניהם מי מזוהה יותר עם הסלוגן. אך באותו הזמן, הליברליזם הקלאסי והליברטאנים מתנגדים לרעיון ומכנים אותו לא מוסרי, לא פרקטי או אפילו מבולבל רעיונית.

המושג "צדק חברתי" בדרך כלל מתייחס להערכה מוסרית של הדרך בה עושר, עבודה, הזדמנויות וסחורות אחרות מחולקות (distributed) בחברה. חלק חושבים שעושר צריך להיות מחולק באופן שווה; אחרים יטענו שוויון ההזדמנויות יותר חשוב. לרוע המזל, בחברה חופשית אין מחלק מרכזי המסוגל לכפות סוג זה של חלוקה.

למעשה, טוען פרופ' זולינסקי, כולנו מחלקים. כאשר אנו מחליטים החלטות כמו מאיזו חנות לקנות, מה ללמוד או היכן לגור, אנו משפיעים על חלוקת המשאבים. אף אחת מהחלטות אלה אינה צודקת או לא צודקת מטבעה. כמו שהפרופ' אומר: "אם אין אף סוכן ישיר האחראי לחלוקת העושר בחברה, כיצד החלוקה יכולה להיות צודקת או לא צודקת?". בקרב הליברלים הקלאסים והליברטנים הרעיון היחיד בעל המשמעות עבור צדק חברתי, הוא רעיון המתמקד בחוקים כלכלים ופרלמנטרים בחברות השונות (societies)

הרבה מאמינים שמוקד זה אינו תואם לרעיון הצדק החברתי המאומץ ע"י השמאל. בוידאו הבא הפרופ' יסביר מדוע אינו מסכים.

סרטון ההסבר:

*מקור

14 מחשבות על “צדק חברתי ומבקריו

  1. לא יעיל מסתבר להכנס לדיון על מהו צדק חברתי ובעיקר איך מיישמים אותו. אף רעב לא יאכל ואף נעשק לא ייוושע.

    לכן, יהיה יותר יעיל ובעיקר מועיל להתחיל בתיקוני תוצאות אי הצדק כפי שנחוות כאן – בין הנהר לבין הים – על ידי רבים מדי.

      • לא צריך להסחף אל מרחב התירוצים הלאומי.
        המתרחש במערכת הבריאות זה נושא בטחוני לאומי?
        מצוקת דיור זה נושא בטחוני לאומי?
        ההתעמרות בשרידים האחרונים של השואה זה נושא בטחוני לאומי?
        ………………………….

      • לא ניתן ל"החליק" כך בסוגיה זו.
        זה לא מקרה ובטח לא יוצא דופן. מדובר באנשים חיים שנצלו מפי החיה הנאצית.

      • ואתה חושב שזה נושא במחלוקת? יש מישהו במדינה שאומר לעצמו שלא מגיע להם? בחרת את הנושא שהוא הכי קונצנזוס במדינה הזו. אין ספק שנעשה להם עוול, אבל חשוב לציין שהוא נעשה ע"י המדינה והפקידים. אם הם היו מקבלים את התשלומים באופן ישיר מגרמניה ללא התערבות המדינה, היו להם חיים הרבה יותר טובים.

      • למה אתה מורח ומעורר דיון עקר.
        אי הצדק נעשה בחסות המדינה וושלטונותיה.
        האם מה שקורה איתם הוא מחוץ לנושא האי צדק החברתי? האם אלה חוצנים?
        מה שקורה איתם זו בושה וכל מי שלא מבין זאת יכול להמשיך לבד בדיון העקר

      • אם כולם מסכימים למה הם עדיין סובלים

        אני בחרתי? זה אתה שמעודד מעשים מסוג זה>>>>> אלה אין להם שום ערך כלכלי ולכן אתה וחבריך לדעה לא סופרים אותם.

      • טוב נו, עליתי עלינו. אנחנו נגד ניצולי שואה. ראית בכלל מי כתב את הדו"ח שצירפתי? היצצת בו? תפסיק על השטויות באמת.

      • לא חשוב לי לא הדו"ח ולא הועח"ק חשובות העובדות.
        קל להכריז עלינו עלינו ולא לא לעשות דבר. לא נורא אתה בחברה טובה. גם ביבי מככב בכל הצלחה ונעלם עם כל כשלון.
        שטויות?! למה מה שלא תואם את דרכך זה שטויות?
        אינך מסוגל להתייחס לעניין

  2. פינגבק: מה צודק בצדק חברתי? | צדק 2.0

זה לא בריא לשמור בלב

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s