אב"ג מציגה: אנארכיה-נצלנית

אוניברסיטת ב"ג מציגה את המודל שלה להשכלה הגבוהה בישראל: אנארכיה-נצלית. למודל שני מאפניינים עיקרים:

  1. אי קבלת סמכות הבקרה של המל"ג או המדינה.
  2. לקיחת כסף מהקופה הציבורית.

פיקוח שמיקוח

האוניברסיטאות בישראל פועלות מתוקף חוק המועצה להשכלה גבוהה (1958). החוק מעניק למל"ג את הזכות לפקח תוכניות הלימודים, חלוקת התארים ולקבוע זכאות להכרה:

המועצה רשאית, בעצמה או על-ידי מי שתמנה לכך, לפקח על הענקת תארים מוכרים, והיא רשאית לקבוע כללים לפיקוח לפי סעיף זה.

מתוקף תפקידה בחוק ולאחר תהליך בדיקה חיצוני מקצועי, המועצה להשכלה גבוהה המליצה לא לאפשר את פתיחת מחזור הלימודים חדש במחלקה לפוליטיקה וממשל באב"ג. העומדים בראש האוניברסיטה לא אהבו את החלטה והחליטו שאינם מכבדים את סמכות המועצה. החלטת "המרידה" של ב"ג מעידה על האמונה בזכות לשפוט את המל"ג, המועצה המפקחת על איכותן של האוניברסטאות. במקרה והביקורת אינה לשביעות רצונה של פרופ' כרמי, היא שומרת לעצמה את הזכות להחליט האם לקבל את סמכות המועצה או לא.

לשם הדיון, נניח כי עמדת ב"ג נכונה והמחלקה ראויה להמשיך ולגזול כסף מהקופה הציבורית, האם האוניברסיטה פועלת בדרך הנכונה? האם האוניברסיטה הייתה מוכנה לספוג את אותו היחס מזלזל?

לדוגמה, סטודנט הכין עבודת הגשה והמרצה חושד בהעתקה. על אף שהעבודה כשרה לחלוטין, המחלקה הגיעה להחלטה שגויה ומוסרת לסטודנט הודעה על פסילת העבודה וחסימת דרכו לקורסי ההמשך. הסטודנט אינו מקבל על עצמו את דין ההחלטה ומחליט על דעת עצמו להגיע לשיעורים ולהשתמש במשאבי האוניברסיטה. האם מהלכיו יעברו בשתיקה?

כסף, פוליטיקה וזלזול

מכתב הנשיאה לסטודנטים עתיר שלל נימוקים ערכים: דמוקרטיה, חופש אקדמאי, השכלה, טוהר המידות וכדומה. כידוע, ניתן לבחון כל טקסט עפ"י הכתוב בו וכן עפ"י הדברים אשר אינם כתובים בו; הנשיאה אינה משתפת בשני מניעים עיקרים למהלך: כסף ופוליטיקה.

כסף – האוניברסיטה מקבלת בממוצע כ 30,000 ש"ח לשנה עבור כל סטודנט. מדובר בהרבה מאוד כסף חופשי לבעלי התפקידים לעשות בו כרצונם: להמציא תקנים, להביא חברים, לפרסם דעות, לקבוע לעצמם את המשכורת, את הפנסיה ולהחליט כמה ומתי לעבוד. מדוע שיוותרו על הכסף ללא מאבק?

פוליטיקה – ועדה מקצועית אשר בחנה את המחלקה דיווחה על איכותה האקדמאית הנמוכה, אך קביעה זו לא תוביל לויתור על כוח ההשפעה הפוליטית. יש הרבה כוח פוליטי למרצה אחד הנואם למאות צעירים ומעצב "נכון" את השקפת עולמם. אחד מהם יבחר להישאר בארגון ויעביר את האמת לעוד מאות סטודנטים במחזור. המעמד מעניק כוח פוליטי רב, למשל בחלוקת הטבות אקדמאיות עפ"י אורינטציה פוליטית. על הכוח הפוליטי הזה לא מוותרים בקלות.

סיכום

האוניברסטאות הישראליות פועלות כקרטל פוליטי – ללא שקיפות, ללא כיבוד החוק וללא איכות אקדמאית. זוהי זכותם של המנהלים להפעיל מוסדות כושלים למען קידום השקפת עולמם הפוליטית, אך זו לא סיבה להמשיך לממן אותם במיליארדים. תקציב ההשכלה הגבוה עומד על כ 7.7 מיליארד ש"ח, מחלקה אחת אפשר להוריד מהתקציב כבר אתמול.

מכתב הנשיאה:

מחשבה אחת על “אב"ג מציגה: אנארכיה-נצלנית

  1. ובכן יש דברים שקשה להסביר למי שכבר האשים שפט פסק וגזר. אבל מחובתו של אדם גם במקרים כאלה לצאת להגנת הדברים החשובים לו באמת.
    כל הקידום של האנושות קרה ויקרה בגלל מוחם של בני האדם. מוח האדם פורה ביותר כאשר הוא משוחרר למחשבותיו. מסיבה זו קבעו עוד לפני שכמה מדינת ישראל את המושג חופש אקדמאי.
    מי שרואה בכספים שמושקעים בסטונדטים כסף מבוזבז או לחילופין כסף שמאפשר כפייה בכח על המוח לא מבין שאת ימי הביניים האפלים צלחו רק בזכות החופש האקדמי. אני לא מוכן שבישראל יהיה מי שינסה להחזיר אותי לחשכת ימי הביניים.

זה לא בריא לשמור בלב