תפקידם של ה'מחנכים'

תומאס סוואל כותב ב Human events על השינוי שהתרחש בתפיסת תפקידם של המחנכים במאה השנים האחרונות. על אף התייחסותו לארה"ב, דברים דומים מתרחשים בישראל ואף זוכים לביקורת.  תהנו:

Sowell

לפני שנים רבות, שהייתי צעיר, קראתי ספר מעניין על עליית הקומוניזם בסין. בפרק האחרון הסופר ניסה להסביר כיצד ומדוע התרחשה עלייתם.

בין הסיבות אשר נמנו, הזכיר הסופר את המחנכים. בזמנו, אזכור זה היה מוזר בעניי ואינו מתקבל על הדעת. אך מעבר השנים גרמו להסבר להראות פחות מוזר ויותר מתקבל על הדעת. היום, אני רואה את המחנכים שלנו (ארה"ב) מבצעים תפקיד דומה ביצרת החשיבה (mindset) המערערת את החברה האמריקאית.

בעבר בתי ספר נחשבו המקום בו הידע והניסיון של החברה מועברים לדור הצעיר. אבל לפני כמאה שנה פרופ' ג'ון דיואי,(John Dewey) מאוניברסיטת קולומביה הציע תפיסה שונה לחינוך – תפיסה שהתפשטה ברחבי בתי ספר לחינוך באמריקה ואפילו השפיעה על החינוך מעבר לים.

 ג'ון דיאוי לא ראה בתפקיד המורה את המעביר של תרבות החברה, אלא בתור סוכן של שינוי – אדם הממוקם באופן אסטרטגי, עם הזדמנות להתנות את התלמידים לרצות חברה מסוג אחר.

כעבור מאה, אנו עדים לבתי ספר ברחבי אמריקה, המחנכים תלמידים להאמין בכל מני מושגי התקינות הפוליטית. ביותר מדי מבתי הספר שלנו, ההיסטוריה המלומדת היא ההיסטוריה המדגישה את כל מה שנהרס, או מה שיכול להראות כרע בארה"ב – וחינוך זה מעניק מעט, אם בכלל, דגש להשיגים הגדולים של המאה.

אם אתם חושבים שאני מגזים, תקראו את הספר “A people history of the United States” של  הווארד צין. בתור אחד שנהג לקרוא תרגומים של עיתונים קומוניסטים רשמיים בתקופת ברה"מ, אני יודע שניסיונם של עיתונים אלה לבזות את ארה"ב לא שקעו נמוך כ"כ כמו ספרו של צין.

ספר זה מכר מיליוני העתקים, מרעיל את מוחם של מיליוני תלמידים בבתי ספר ומכללות נגד המדינה שלנו. אך ספר זה הוא דוגמה אחת מתוך דברים רבים המאפשרים למורים לראות בעצמם כ"סוכנים של שינוי" מבלי לקבל את האחריות הקלה ביותר לגבי האם שינוי זה יתברר כחיובי או שלילי – או בעצם קטסטרופלי לחלוטין.

 השימוש לרעה בבתי ספר כדי לחתור תחת חברתו של האדם עצמו, לא מוגבל לארצות הברית או אפילו לזמן שלנו. במדינות המערב נוהגים אנשי חינוך, תקשורת והאינטליגנציה באופן כללי, לברור את התרבות המערבית לגינוי מיוחד על חטאים שהיו משותפים לכל המין האנושי, בכל חלקי העולם, במשך אלפי שנים.

 באותו הזמן, לחברות שאינן מערביות מיוחסות כל מיני מעלות פיקטיביות, ופשעיהן החמורים ביותר  לעתים קרובות עוברים בשתיקה, או לפחות בניעור הכתפיים ואמירת משהו בסגנון "מי אנחנו שנשפוט?"

אפילו לנוכח סכנת מוות, תקינות פוליטית אוסרת עלינו להשתמש במילים כמו "טרוריסט" כאשר המושג המאושר הוא "מיליטנט". את מבחן התקינות הפוליטית לא יעבורו באותה המידה מונחים מתונים יותר, כמו "שוהה בלתי חוקי" ולכן אנו מחויבים להחליפו בלשון נקיה  ל "עובד לא מתועד".

יש מי שחושבים שעלינו ללכת קצות האצבעות במדינה שלנו, שמא כמה זרים שחיים כאן או באו לבקר כאן ייעלבו מהמראה של דגל אמריקאי או עץ חג המולד במוסדות מסוימים.

בצרפת בין שתי מלחמות העולם, ארגון המורים החליט כי בתי ספר צריכים להחליף פטריוטיות עם בינלאומיות ופציפיזם. ספרים המספרים את סיפורה של ההגנה ההרואית של חיילים הצרפתים נגד הפולשים הגרמנים בורדן בשנת 1916, למרות סבל אבדות מסיביות, הוחלפו בספרים שדיברו ללא משוא פנים על סבלם של כל החיילים – צרפתים וגם גרמנים – בורדן.

גרמניה פלשה לצרפת שוב ב 1940, והפעם העולם היה המום שהצרפתים נכנעו אחרי שישה שבועות של לחימה – במיוחד כיוון שמומחים צבאיים ציפו שצרפת תנצח. אך שני עשורים של ערעור הפטריוטיזם והמורל הצרפתי, עשו את עבודתם.

כיום בתי ספר אמריקאים חותרים באופן דומה תחת החברה האמריקנית כאחת הלא ראויה להגנה, בין אם מקומית או בינלאומית. אם ערים אמריקניות יותקפו בנשק גרעיני, כמה זמן יקח לנו להיכנע, גם עם העליונות הגרעינית – אבל ללא מוכנות למות כמו שלאויבנו תהיה?

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “תפקידם של ה'מחנכים'

  1. מעורר מחשבה
    הפתרון האפשרי מהו? לא אדע.
    אני אישית פתחתי חשיבה/קריאה/הקשבה ביקורתית. מה קרה שפיתחתי התנהלות בקורתית איני יודע. מסביבתי הקרובה אני למד שתחת אותם תנאים מפתחים אנשים שונים אופיוני התנהלות שונים.

    • הפתרון הוא להחזיר את האחריות להורים ולא להשאירה בידיים של פקדי הממשלה.
      בסופו של דבר, להורים יש את האינטרס הכי חזק להצלחת הילדים והם יודעים את הדרך להצלחה. ברגע שהשליטה והאחריות מועברים לפקידי הממשל, הם מתחילים לשחק בתפקיד החשוב הזה, לנסות כל מני משחקי חשיבה ואופנות פוליטיות.

זה לא בריא לשמור בלב

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s