מעבר לימין ושמאל

באופן מסורתי המפה הפוליטית מחולקת עפ"י מודל לינארי לשני צדדים:  ימין ושמאל. חלוקה זו אינה מאפשרת הכרות או הבנה של ההתפלגות הפוליטית בחברה הישראלית. מטרת הסקר המצורף היא להגיע להצגה יותר הולמת של המציאות המורכבת. הסקר יכול לסייע להבנה מעמיקה וישירה של "רצון העם", להבדיל מ- "מי עושה יותר רעש" או לאיזו קבוצה פוליטית יש מנוף יותר חזק.

המודל הלינארי של ימין ושמאל בישראל התאפיין עד כה בעיקר עפ"י ההעדפות הלאומיות/בטחוניות. אך חלוקה זו לא מאפשרת ביטוי לכל העמדות הפוליטיות ומציגה תמונה פשטנית של מציאות מורכבת בהרבה. בנוסף, מעבר להתפלגות הלאומנית "הקלאסית", גם החלוקה לימין ושמאל כלכלי אינה פשוטה; היכן ימוקם התומך בשכר מינימום אך מתנגד להגירה חופשית ממדינות אפריקה? האדם המתנגד למכסי מגן, אך תומך בפיקוח ממשלתי על מוסדות החינוך?

הסקר מנסה להעניק יותר מקום ליותר עמדות בחברה הישראלית. אתם מוזמנים לענות ולהביע את שאיפותכם, ללא תיווך וללא פוליטיקאים.

ניתן להפיץ את השאלון ע"י הדבקת הקישור בבלוג או כל מקום אחר. תוצאות הסקר יפורסמו בתחילתו של כל חודש. אם ברצונכם לדעת את מיקומכם במפה הפוליטית, תאלצו להשלים את השאלון המלא באנגלית..

הסקר:

11 מחשבות על “מעבר לימין ושמאל

  1. 1. בשאלת המהגרים בלטה בחסרונה, לדעתי, האפשרות של הפרטת קרקעות ונכסים, כך שעיריות ואנשים פרטיים יוכלו לקבוע הגירה לשטחם במקום המדינה.
    2. למה לכלול בסקר את "יש עתיד" הפיקטיבית שקמה הרגע אבל לא את "אור" שהתמודדה במערכת הבחירות הקודמת ותתמודד גם בבאה?

    • 1. הסקר מתורגם מסקר שנבנה בארה"ב, הרבה דברים בו לא מושלמים, אבל העדפתי לא לשנות כי זה לא היה נגמר..

      2. כי אני מת על לפיד ומנסה לקדם אותו בכל דרך אפשרית.
      סתם, פשוט לא הכרתי אותם.. יש עוד מפלגות שרוצות לרוץ בבחירות הבאות?

      • הלכתי לבדוק את כל המפלגות שמתכוונות להתמודד אבל זה בעיה כי הן קטנות לפחות כמו "אור" אם לא יותר ובהרבה מהן יש מיזוגים ופירודים בלי סוף, ואז קלטתי שגם אין לי אפשרות לראות מה כבר יש ברשימה שעשית בגלל שסיימתי לענות על הסקר, ואני לא רוצה להטות את הסקר כדי להגיע לשם.

        אני זוכרת שכללת את כל המפלגות הגדולות שיש כרגע בכנסת ואת "יש עתיד", אז אני אכתוב פה את אלה שאני יודעת או שנראה לי שהן מתכוונות לרוץ (לא על כולן הצלחתי למצוא מידע קונקרטי).

        מתכוונות לרוץ לכנסת ה-19:
        * שינוי
        * חד"ש
        * בל"ד
        * רע"מ – כוללת את רע"מ המקורית ופעילים יהודים וערבים משלל גילגוליה ברשימות משותפות (חד"ש-תע"ל, רע"מ-תע"ל, מד"ע-רע"מ)
        * דע"מ – קומוניסטית, משתתפת במחראה החברתית, צעקנית בהפגנות אך כמעט ללא ניראות ממותגת
        * יהדות התורה
        * הבית היהודי
        * האיחוד הלאומי
        * ש"ס

        כאלה שרצו לפחות לשתי כנסות שאחת מהן היא הכנסת השמונה עשרה (הנוכחית) או כאלה שהוקמו לפני הכנסת השמונה עשרה כדי להתמודד בה, ואולי ינסו שוב בכנסת ה-19:
        * "כוח הכסף"/"המפלגה למלחמה בבנקים" – מעוניינים להטיל רגולציה כבדה מאוד על הבנקים כולל הורדת ריביות ושכר הבכירים, הם גם רוצים להלחם בהוצל"פ.
        * "הירוקים" – מעולם לא עברו את אחוז החסימה בכנסת אבל יש להם נציגות יפה ברשויות המקומיות.
        * "לב"/"לב לעולים" – מפלגה סקטוריאלית בבסיס הבוחרים שלה, לא ברור מה בדיוק הם רוצים חוץ מ"דאגה לחלשים". פעם הם תמכו בעבודה, אח"כ בישראל ביתנו, אח"כ רצו לבד. לא ברור מה הסיפור.
        * "גיל" – מפלגת הגמלאים – מפלגת לווין של "קדימה" שנתמכת על ידי גמלאי ועדי עובדים גדולים מאוד במשק.
        * רע"ש ("זכויות הגבר במשפחה") – אלה שמרססים את "זכויות הגבר במשפחה" עם מספר טלפון על בניינים ברחבי הארץ. המצע שלהם: עוד סיסמאות של שיוויון, זכויות עובדים, איכות הסביבה.
        * "עלה ירוק" – מדינה מדינה פלסטינית עצמאית מפורזת, הפרטת חברות ציבוריות ומאבק בועדי עובדים.
        "לזוז" – הורדת מיסים, איכות הסביבה, קידום ספורט ורפואה מונעת, הפחתת אלימות בבתי הספר.
        לח"ם (לוחמי חברה מאוחדים) – עוד מפלגת נישה סוציאליסטית. רוצים רגולציה על משפחות, חיזוק המשטרה, "מאבק בשחיתות", "קידום מיעוטי יכולת" וכו'.

        אם קמו מפלגות נוספות

      • נקטעה לי התגובה. המשפט האחרון – אם קמו מפלגות נוספות זה משהו שצריך לבדוק, אני לא יודעת איך

  2. קשה לי לענות על הסקר. ושום תשובה לא נראית לי נכונה במאה אחוז. אפילו חלק מהשאלות פשוט לא מתאימות לתפיסת העולם שלי. לא נראה לי שזאת רק בעיה שלי או של אנשים שחולקים את הדעות שלי, זאת הבעייתיות הידועה של כל סקר. בלתי אפשרי ליצור סקר אובייקטיבי.

  3. אישית, אני בכלל לא מוצא את עצמי על הרצף המגוחך של ימין-שמאל. אז הגעתי למסקנה שצריך לפתוח עוד כיוונים. לכן אני מגדיר את עצמי כאחורי. 😛

    • תראו, לא משנה מי יכתוב את הסקר, בשום מקרה אי אפשר להכניס את כל הספקטרום ל 5 אפשרויות. באופן כללי אני חושב שהן דיי מכסות את ראיות העולם השונות שבחברה, לא את הפתרונות המוצעים באופן פרקטי.

זה לא בריא לשמור בלב

