רשימת הכשלים הגדולה – חלק ראשון.

 

לכבוד השנה האקדמאית החדשה שאיתה ככל הנראה לפי מיטב המסורת יתעורר גם הויכוח הקבוע סביב מסקנות ועדת שוחט ועמדת האגודות, החלטתי להציג את רשימת הכשלים הגדולה של הטוענים כנגד הדוח. זהו החלק החלק הראשון.

ההגדרה של כשל לוגי עפ"י ויקפדיה

"כשל לוגי הוא שגיאה בטיעון לוגי שאינה תלויה בנכונותן של ההנחות עליהן הוא מבוסס. זהו כשל במבנה הטיעון, אך לא בהכרח בהנחותיו או במסקנותיו. כאשר ישנו כשל בטיעון הוא נחשב לא תקף. קיום כשל לוגי בטיעון אין משמעותו בהכרח שהנחות הטיעון או מסקנותיו שגויות. ייתכן ושתי ההנחות תהיינה נכונות, אך הטיעון אינו תקף משום שהמסקנה שלו אינה נובעת מהנחות היסוד שלו בהתבסס על היקש או היסק. טיעון יכול להיות בעל כשל לוגי אף אם הטיעון אינו לוגי טהור. לדוגמה, טיעון שאינו מיישם נכונה את עקרונות הסבירות או הסיבתיות יכול להיות טיעון שהוא שגגה לוגית או כולל כשל לוגי."

להלן רשימת כשלים חלקית, ההגדרה ודוגמא  :


1. פניה לסמכות לא רלונטית – ביסוס טענה על סמכות שאיננה רלוונטית לתחום הדיון.

דוגמא : ור"ה והמועצה להשכלה גבוהה מתנגדים להמלצות דוח שוחט, ולכן המסקנה היא שהדוח לא טוב.                         

2. פנייה לדעת הרוב – ביסוס טענה על כך שמרבית האנשים מאמינים באמיתותה.

דוגמא : יש הרבה יותר אדומים* ממיעוט הזוי של ירוקים*, לכן הירוקים טועים.

3. הכשל הגנטי – הערכת דבר מה על סמך שיפוט של אותו הדבר בקונטקסט קודם ולא מתאים.

דוגמא : להעלות מחיר זה פוגע, לכן לשלם יותר עבור שכר הלימוד זו פגיעה בסטודנטים.

4. רציונאליזציה – שימוש בנימוק חזק אך לא נכון כדי לבסס האמנה או עמדה.

דוגמא : האגודות, כארגון המייצג את הסטודנטים מחוייב לדאוג שנשלם כמה שפחות, כי העלאת שכר הלימוד מהווה פגיעה.

5. פניה לרחמים – פניה לרגשות הרחמים של אחרים כדי לשנע דבר מה.

דוגמא : יש אנשים שאין להם עוד 5000 ש"ח ולכן לא יוכלו להגיע לאקדמיה.

6. פניה לכוח – שימוש באיום כדי לשכנע אחרים.

דוגמאות : חבר מועצה שפוגע באינטרס הסטודנטיאלי עובר על החוק. שנה הבאה אתם לא תצליחו לשלם שכר לימוד ולסיים את התואר!

7. פניה למסורת – הצדקה של עמדה או דעה על בסיס של מסורת החשובה לצד "השומע".

דוגמאות : האגודה תמיד היתה חברתית ונאבקה בהעלאת שכ"ל, זה החיבור שלה לסטודנטים. הסטודנטים תמיד היו אלה שהנהיגו מהפכות חברתיות ונלחמו כנגד העלאת שכ"ל.

8. אשמה בשל השיתוף – ניסיון לשכנע אחרים, משום שהמתנגדים אינם אנשים "חיוביים".

דוגמא : הירוקים* הם בנים של  מיליונרים שאין להם בעיה עם העלאת שכ"ל.

9. עמימות – שימוש בביטויים עמומים בשביל לבסס מסקנה.

דוגמאות : אינטרס סטונדטיאלי, חברתיות, טובת ההשכלה, חופש אקדמאי.

 

רשימת הכשלים המלאה תועלה בהמשך, אתם מוזמנים לעזור בדוגמאות.

* ירוקים/אדומים – בשנת הלימודים של 2007, הסטודנטים של בן גוריון המתעניינים בנושא והראו מעורבות, התחלקו לשתי קבוצות : האדומים היו אלה שהתנגדו להמלצות הדוח, רובם ללא כל ידע על הדוח או על מערכת ההשכלה הגבוהה, חלקם  מתוך אידואולוגיה קומוניסטית וחלק מתוך אמונה טהורה באנארכיזם ורצון כללי להתנגד. הירוקים – רובם מגדירים עצמם כקפיטלסטים, אחרים אנשים שקראו את הדוח והבינו כי טוב וחלקם אנשים שפשוט התנגדו למהלכיה של האגודה ורצו להמשיך ללמוד בלי קשר להמלצות הדוח. הפרום של bgu.co.il  היה הזירה העיקרית לעשרות דיונים וויכוחים, שהמשיכו משם גם לנוכחות בהפגנות ובישבות מועצה.

מודעות פרסומת

זה לא בריא לשמור בלב

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s