פליטים – הגדרת המושג.

כלל חשוב בכל דיון הוא הגדרת המושגים עליהם מדברים. אין תועלת בדיון אם כל צד מתכוון לרעיון שונה בזמן שהוא משתמש באותו המושג. למעשה, יש דרך להשתמש בחוסר הלימה זה לשכנוע אנשים :  שימוש במושג אהוד, תוך כדי המנעות מציון המשמעות (כמו שהקומוניסטים ניכסו לעצמם את המושג צדק). כלי להתמודדות עם התנהלות זו, הוא התעקשות להגיע לפירוש של המושג עליו מדברים – ומשם להמשיך.

דוגמא  מורכבת יותר לשימוש מניפולטיבי במושג, היא השימוש במושג פליטים. כתגובה לכתבה ששודרה ברואים עולם, בשם " בשביל הנכבא", אזכיר את שתי ההגדרות השונות של האו"ם לפליטים. הגדרה אחת לכל פליטי העולם והגדרה שניה שונה בתכלית – לערבים הטוענים שמגיע להם לגור בישראל. כאשר אנשים משתמשים במושג "פליט" (כמו בכתבה) לרוב אין הם מציינים הבדל חשוב ועקרוני זה.

הגדרה של פליט (Refugee) עפ"י האו"ם* :

עפ"י ההגדרה של הועידה מ 1951 הפליט הוא מי ש : "יש לו פחד מבוסס מלהיות נרדף, מסיבות של גזע, דת, לאום, חברות בקבוצה סוציאלית מסוימת, הוא מחוץ למדינת הלאום שלו ואינו מסוגל, או בשל פחד זה, הוא אינו מוכן לקבל הגנה ממדינה זו" הסטאטוס של פליט ניתן באופן מורחב גם לאנשים אחרים אשר מחוץ למדינת המוצא שלהם כתוצאה מקונפליט, אלימות או נסיבות אחרות שהובילו להפרעה חמורה בסדר הציבורי, ולכן הם זקוקים להגנה בינלאומית.

על מנת להיות פליט, מבקש המקלט חייב להראות ש :

  1. מידת הנזק שחוו, הגיעה לרמה של רדיפה (persecution).
  2. הממשלה שלהם, לא יכולה או שלא תגן עליהם מנזק.
  3. הרדיפה מבוססת על אחד הנושאים המוגדרים ע"י הועדה.

ההגדרה של אונר"א :

פליטים פלסטינאים הם אנשים שמקום המגורים הנורמלי שלהם היה פלסטין, בין יוני 1946* למאי 1948, אשר איבדו את ביתם וגם את אמצעי הפרנסה שלהם כתוצאה מהעימות הערבי ישראלי של 1948.

השירות של אונר"א ניתן לכל אלו אשר חיים באזור הפעילות ועומדים בקריטריון הנ"ל, רשומים בארגון וזקוקים לעזרה. הצאצאים של הפליטים הפלסטינאים המקוריים, גם כן זכאים לרישום. כאשר הסוכנות החלה לעבוד ב 1950, היא הגיבה לצרכים של כ 750,000 פלסטינאים. כיום כ 4.7 מיליון פליטים פלסטינאים זכאים לעזרת הארגון.

עד כאן ההבדלים בהגדרות היבשות…

הערות-

* בתרגום חופשי שלי, מתוך ה PDF שבתחתית הפוסט

* למה דווקא יוני 1946?  הבריטים הכריזו על מדינה ערבית עצמאית בגדה המזרחית של פלסטינה ושמה ירדן, ב 25 למאי 1946.

מקורות :

North Carolina Refugee women statement April 2007

אתר של אונר"א – http://www.unrwa.org/

About these ads

8 תגובות לרשומה “פליטים – הגדרת המושג.

  1. פינגבק: הגדרתו של חבר הכנסת אריה אלדר למושג “פליט” | מבט ליברלי

    • האם אדם כגון המוזכרים למעלה נחשב כפליט רק במדינה הסמוכה למדינה ממנה הוא בורח או שבכל מדינה שהיא? האם אנשים שיוצאים במגמה ברורה לחצות מדינות רבות ולהופיע ב"מדינת יעד" ידועה מראש ושם לבקש מקלט צריכים להתקבל גם שם כ"פליטים"? לפי החוק הבינלאומי, כמובן.

  2. יש עוד מחדל, פליט "רגיל" מפסיק להיות פליט אם קיבל אזרחות במדינה אחרת, פלסטיני ממשיך להיות מוגדל פליט אפילו שקיבלו את האזרחות – אין פליטים פלסטינים שאינם אזרחים רשמיים במדינותיהן החדשות או – מבחינתי מדינות האם שלהם – כי פלסטיניפ הם מהגרים לכל דבר מהגרי האימפריה העותומאנית בגדול. לא מחדל? מחדל.

  3. נראה לי שיש פה הטעיה מסוימת: הגדרת הפליט היתה תקפה לגמרי לפלסטינים כשברחו / גורשו ב-48 מישראל: הם אכן היו בסכנת חיים, או לפחות האמינו שהם בסכנה, אחרת לא היו בורחים ללא רכוש או לא עולים על המשאיות שישראל הציעה להם בנדיבות בחלק מהמקומות. מאז רבים מהם קיבלו אזרחות חדשה והם אינם בסכנת חיים, אבל הם כידוע מנועים מלחזור לארצם המקורית.
    לחלקם אין אזרחות עד היום והם נהנים מהזכות להיות נתינים כבושים של המדינה שגירשה אותם מלכתחילה.
    בהתחשב בנתונים אלה, אפשר בהחלט להגיד שמדובר בפליטים, ולחשוב איך להתמודד עם המצב.

    • מצטער אבל לא הצלחתי להבין.
      רובם המוחלט של פליטי 48' אינם בחיים היום, השאלה העקרונית היא אם את מחשביה את הצאצאים בתור פליטים ומדוע.

זה לא בריא לשמור בלב

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s